Mikor kezdj szülés után futni?

A futás rendkívül praktikus sport, bármikor és bárhol végezhető. Éppen ezért sokan ezzel akarják a szülés után elkezdeni a mozgást. Pedig a szülés utáni futással minimum 4-5 hónapot érdemes várni. Miért?

  1. Meggyengült kismedencei izomzat
    Maga a terhesség is, és a hüvelyi szülés – különösen problémás esetekben- nagyon meggyengíti a gátizomzatot (és a fasciát, és a szalagokat).
    Ha gyenge a gátizom, első körben inkontinencia, problémásabb esetekben különféle süllyedések, hólyag-és végbélsérv alakulhatnak ki.
  2. A törzs és az ízületek stabilitása. A gerinc helyzete megváltozik a terhesség alatt, és idő (és célzott gyakorlás, erősítés) kell a visszaállításához.

A futás (minél rosszabb, „ugrálósabb” technikával fut valaki, annál inkább) nagy vertikális terhelés minden egyes elrugaszkodásnál és érkezésnél, ami a fenti problémás területekre erősen hat. Ha nem elég erősek a törzs izmai, és még hatnak a szülés utáni hormonális változások, valamint rossz a tartás, akkor az egész gerincszerkezetet és az ízületeket nagy terhelés éri. A gátat illetően pedig vannak erre mérések (hüvelybe helyezett eszközzel), a sima gyaloglásnál négyszer-ötször erősebb terhelés éri a gátizomzatot.
Mindennek pedig sanyarú következményei vannak: mindenféle ízületi és gerincproblémák egyrészről, az ezekkel járó ezerféle fájdalommal, másrészről pedig a fent már emlegettet rémségek.

Ezek a futás mellett mindenféle high-impact mozgásra igazak: amiben ugrálás, zökkenés van, illetve függőleges helyzetű gerinccel végzett nagy erőkifejtés, emelés, azzal érdemes várni gátozomzat és a törzs megerősödéséig.
Tehát:
✔️Mindenképpen gátizomkímélő sportot végezz az első hat hónapban
✔️regeneráld a gátizomzatot
✔️tanuld meg, hogy milyen légzéssel és izommunkával kímélheted a gátat nagy erőkifejtés közben.

Ha inkontinencia/süllyedés/ aranyér problémád van szülés után, vagy szakszerűen, a testednek nem ártva akarsz sportolni, gyere el a GÁTIZOM+SPORT WORKSHOPRA.

Fókuszban:
Szülés utáni futás-mire figyelj? Hogyan használd a teljes tüdőkapacitásodat? Mikor lélegezz be/ ki , ha segíteni akarod a mozgást? Mi a klasszikus Kegel-gyakorlat, ami segíthet az erősödésben? Milyen sportokat érdemes egy ideig inkább kerülni? Hogyan sportolj a menstruáció alatt? Miben segíthet a jóga? Hova fordulj probléma esetén?- többek között erről lesz szó az új workshopunkon: GÁTIZOM ÉS SPORT

A workshopot vezeti: Kulcsár Vajda Enikő táncművész, edző, gerincjóga-oktató, posztnatális edző PFA

A workshop résztvevői videós jegyzetet kapnak, és egy zárt csoportban tudnak kérdezni a workshop után is.

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Női egészség és sport

Nyereményjáték!

Megérkeztek szeptemberi programjaink! Köztük egy vadonatúj, a THE CORE! Ha ülőmunkát végzel, akkor neked ez a

Tovább »

Feliratkozom a hírlevélre

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.