fbpx

Miért JÓ a szétnyílt hasizmod? 4+1 fontos szempont rectus diastasis esetén

Szétnyílt hasizom

Uh. Kicsit mindenki megijedt most, de nem kell! Én rengeteget tanultam róla az elmúlt időszakban, hiszen a prenatal-posztnatal időszaknak ez az egyik speciális problémája.

Meglepő módon egyébként férfiaknál is van szétnyílt hasizom,  persze nem a terhességtől, hanem a túlsúlytól és a helytelen gyakorlástól. A jelenség a legkülső, egyenes hasizom két oldala közötti kötöszövet (linea alba) megnyúlását jelenti,  a köldök tájékán a leggyakoribb, és ujjakban/cm-ben mérik a rés nagyságát és hosszát. Legalább ilyen fontos tulajdonság és információ azonban a hasfal tónusa is.
Egyre többen tudjátok, hogy van ilyen, és hogy mik lehetnek a jelei. Ez szuper hír, ugyanis ez egyáltalán nem egy kereszt, amit ha megkaptál, neked annyi, hanem egy állapot, amit lehet regenerálni és karbantartani. Szóval, az első fontos dolog róla:

szétnyílt hasizom, terhes has

  1. Csak nyugalom! Vedd észre, ha van probléma (a videóban ehhez találsz egy öntesztet, egyáltalán nem bonyolult a megállapítása), és aztán foglalkozz vele.
  2. A második fontos infó, hogy szisztematikusan kell gyakorolni. Az, hogy mi a kezelés iránya, eléggé egyértelmű: az izmok erősítése ÉS a megfelelő, funkcionális mozgássztereotípiák helyreállítása. Ehhez elsősorban a haránthasizmot, másodsorban az oldalsó hasizmokat kell erősíteni, a megfelelő légzéssel összekötve. Ezeket a gyakorlatokat egy megfelelően képzett edző/gyógytornász meg tudja neked mutatni, de fontos a rendszeresség és a fokozatosság.
  3. Harmadik fontos dolog: vannak mozdulatok, amelyeket még a megerősödés UTÁN is óvatosan, odafigyelve kell végezni, hiszen ez a terület sajnos onnantól kezdve gyengébb pontja marad a szervezetnek. Ilyen például a nagyon intenzív, rossz technikával végzett hátrahajlás, vagy a helytelen hasprés.
  4. Negyedik fontos dolog: a tudomány sokat fejlődött e téren az elmúlt években, például fontos tudni, hogy a kismedencei izomzatot is célszerű erősíteni a hasizmok mellett, ezek egy jól működő testben együtt támasztják alulról és elölről a hasüreget.

+ 1: miért nem egy istencsapása ez az egész?

Bizonyos szempontból persze az, hiszen muszáj vele foglalkozni, és ez idő, energia, pénz.  VISZONT! Itt a megfelelő alkalom arra, hogy megerősítsd a hasad izmait, ami hosszútávon az egészséged szempontjából kész nyereség. Oda kell figyelni, ami mélyíteni fogja a testtudatodat. A rendszeres gyakorlás pedig fegyelmezettebbé és kitartóbbá fog tenni.

Szóval, ki lehet ebből is hozni valamit, ha nem esel kétségbe a helyzeten.

További információk, és egy videó az alábbi posztban.

GYERE EL EGY HASFALREGENERÁLÓ WORKSHOPRA, AHOL SZEMÉLYRESZABOTT GYAKORLATOKAT KAPHATSZ! Részletek, időpontok, helyszínek: KATTINTS

Ha inkább online edzéssorozatot szeretnél, próbáld ki az erre tervezett vidócsomagomunkat:  3+1 részes vidósorozat

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Bartha Éva

Gyógytornász-fizioterapeuta MSc, manuálterapeuta
Az Új Szent János kórház vezető gyógytornásza

Évával 2021- ben kezdtük a közös munkát-  túlzás nélkül hiánypótló és egyedülálló az  a hathetes online végezhető gátizomregeneráló program, amit közösen csináltunk! Hatalmas öröm volt rátalálni mert végtelenül rutinos,  és egy rendkívül kedves, közvetlen személyiség. Több mint 2 évtizede foglalkozik a medencefenék izmainak gyengeségéből adódó elváltozások tanulmányozásával, kezelésével. Aktív gyógyornász- a János kórházban találjátok- emellett óraadó tanár, vizsgáztató az egyetemen illetve saját magánrendelést vezet.

Éva azt írja a saját munkájáról: “Számomra a gyógytornász és védőnői diploma kombinációja a lehető legoptimálisabb végzettség a szülészet-nőgyógyászati fizioterápia magas szintű alkalmazásához. (gátizom torna, szétnyílt hasizom, symphyseolysis, kismamatorna stb.) Az egyes kórképek kezelését nem lehet különválasztani egymástól, minden esetben egy előzetes vizsgálat alapján elkészített terv mentén, komplexen kell megoldani a problémákat.

A szülészet – nőgyógyászati fizioterápián és az oktatáson kívül szívesen foglalkozom felnőtt és gyermekkori sérülések utáni rehabilitációval, ortopédiai elváltozások kezelésével. A felnőtt kliensek a traumatológia problémákon kívül főleg gerincpanaszokkal keresnek meg, gyakran fordulnak meg nálam nyaki vagy ágyéki gerincsérv, csigolyacsúszás, kopásos elváltozások okozta fájdalmak miatt.”

BIO

– 2017. Manuálterapeuta – Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
– 2015. Okleveles Fizioterapeuta (MSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 2011. Gyógytornász-fizioterapeuta (BSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 1990. Védőnő – Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

Posztgraduális képzések

– Evidence Based Medicine a medencefenék fizioterápiájában    
– Gátizom tréner
– McKenzie A, B kurzus
– Terrier-féle lágyrész és ízületi mobilizáció
– Kinesiotape kezdő, haladó
– 3D Scoliosis Terápia  I-II.
– Váll workshop (OMT)
– Terhes torna speciális kollégium

Érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Mielőtt elhagynád az oldalt, érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.