Kell-e a jó segg az anyasághoz? Anya és sport

Sport szülés után

Azt mondja a férjem, hogy jó-jó, szuper hogy van rá elmélet hogy mit lehet szülés után már két héttel csinálni, de tulajdonképpen miért is kell izgágán ficánkolni hogy mielőbb elkezdhessen az ember mozogni? Mindezt miközben a szülés utáni képeket nézegettük, és az edzésmódszereimet ecseteltem.

És tényleg, miért is? Nem tudtam kapásból frappánsan válaszolni. De most, egy kis időkérés után, ha nem is velősen egy mondatban, de tudok.

Szóval szerintem az ilyen cikkek, mint például EZ

képek közvetlenül a szülés után

a meggyötört testű anyákról (talán ismeritek, jó nagyot futott a facebookon meg az indexen is), meg az ilyen fittmamanaplók, mint a másik nagyon hájpolt ikerszülés utáni szupertestű EMEZ

szülés után is bomba formában

 teljesen rossz helyre terelik a figyelmet. Általában ugyanis kétféle dolgot állítanak:

 A: néz milyen szép és izmos vagyok, csak egy kis sport, fegyelem meg jó kajálás, és ilyen szuperül nézel ki te is, két hét alatt,vedd is meg az edzésprogramomat gyorsan!!!

 B: a jól kinéző anya a szexista jóseggközpontú társadalom normatív előírása, pedig az igazi anyák így néznek ki, mint én! és büszkék rá, hisz ott az a gyönyörű gyermek!!!!!

Mindketten a KINÉZET felől közelítenek. Jól nézel ki/ szarul nézel ki.

Sokat sportolsz, jól kajálsz ? >>> CSINI VAGY!! CSAK KEMÉNYEN! MAJD ÉN MEGMUTATOM HOGY ÍGY IS LEHET!!!

Leszarod, mert szoptatsz/ hasfájós/ nemalszik/tenemalszol/ nincsnapirend/ zuhanyoznisincsidőm/ nem baj mert megéri!! >>>> NEMVAGY CSINI, DE NEM IS KELL!! LE A TESTSZÉGYENÍTÉSSEL, FÚJFÚJ!

Szerintem pedig ennek semmi köze a kinézethez. Tulajdonképpen az egész sportolásnak semmi köze a kinézethez, mármint abban az értelemben, hogy ez valamiféle cél lenne. Fontosnak érzem tisztázni ezt, hiszen én is felteszem magamat fotókon, de nem szeretném ha ezen lenne a hangsúly.Valahogy mintha elfelejtenénk, hogy -ez most nagyon didaktikus lesz, de mégis ki kell mondani- a mozgás az egészségről szól.

Még pontosabban, a helyes működésről.

A test helyes működtetéséről.

A testünk úgy néz ki jól, ha funkcionálisan jól működik.

Az evolúció során meg kellett tanulnia ellátni bizonyos feladatokat , az ön-és fajfenntartás érdekében. Gyorsan és sokáig futni. Ugrani. Hordozni a csimpaszkodó utódot. begyűjteni a bogyókat, elejteni a bölényt. Akár úszni is. A lényeg, hogy fizikai kihívások elé voltunk állítva, és a test ehhez alkalmazkodott, ami, mintegy mellékesen, látszott is rajta.

Ma, ellenben, autóval és lifttel a fenekünk alatt, napi maximum 500 lesétált méterrel, ülőmunkás képernyőbámulással és billentyűzeten pötyögtetéssel teljesen másfajta funkciókat látunk el a testünkkel. És ehhez még nem tudtunk alkalmazkodni.

Ha nem futunk, elvesztjük a funkciót, amire a lábunkat tervezték az evolúciós folyamatok.

Ha nem emelünk, elvesztjük a kar szerepét.

Nekem egy meggyötört/meghízott/elformátlanodott női test nem arról szól, hogy igen, ez ilyen, csúnya, na és, hanem arról, hogy a funcionalitással elvesztette a kapcsolatát. A jól működő test nem egyenlő a kockás hassal vagy a kerek fenékkel, viszont egyenlő a jó közérzettel és a funkcionalitással, az, hogy mindez hogy néz ki, ebből a szempotból melléktermék.

A törzs attól szép, hogy működik, a hasizmok erősek, mert erősen tartanak. Aki nem használja a testét az eredeti tervnek megfelelően, az szerintem olyan, mintha a mérnöki tervezés kifinomult csúcsát jelentő iphone-jával szögeket verne be. Hiszen a telefon arra is alkalmas.

Szerintem arra használjunk egy rendszert, amire tervezték. Az iphone-t telefonálásra. A testet mozgásra. Az iphone nem lyukad ki, a test hű marad az eredeti tervekhez 🙂 .

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Anya vagy, nyughass!

És itt tudsz csatlakozni a Facebookon, hogy semmiről ne maradj le!

Ezt olvastad már a hátfájásról?

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.