fbpx

Gyerek balett 2. rész: Járjon-e balettra?

Járjon-e a gyerek balettra?

Volt ez az előző írásom, a “járjon-e balettra?”, amiben a gyerekeknek tartott táncórákról, különösképpen a gyerek balettről írtam,  nem annyira lelkendezve. Leginkább a művházas balettórák lebegtek a szemem előtt.

Két dologra akartam felhívni benne a figyelmet. Az egyik, hogy a táncóra a mozgás mellett gyakran egy teljesen elferdült ízlésvilágot közvetít a gyerekek felé. A másik, hogy nagyon észnél kell lenni, mert a klasszikus balett technikája nem feltétlenül egyszerűsíthető le a a gyerekeknek való és hasznos „mozgásóra” szintjére. Ezt elképesztően sokan, több mint húszezren olvastátok, rengeteg kommentet és véleményt kaptam. Az anyákat a saját testük mellett valószínűleg egy dolog mindenképp legalább annyira érdekli: a gyereküké 🙂

Úgyhogy folytatom a témát, bemutatok egy olyan tanárt és módszert, amiről  érdemes tudni.

Ahova érdemes járni- kreatív gyerektánc

Vadas Zsófia Tamara

Vadas Zsófia Tamarával egy helyen tanultunk, a hajdan Budapest Tánciskolaként indult Budapest Kortárstánc Főiskolában, közös világból jövünk. Szerintem ő egyrészt szuperul ért a gyerekekhez, ó bár ő lehetett volna a bébiszitter nálunk! (évekig szinte bentlakós bébiszitterként nevelgetett egy párat, akkor nekem még nem volt gyerekem, nagyon érdekes volt az ő történetein keresztül belelátni a gyerek-mikrovilágba). Másrészt nagyon régóta tanít kreatív gyerektáncot, a szülők és gyerektanítványok lelkesedése töretlen iránta.

Van-e olyan hogy ”fiúknak való tánc” meg „lányoknak való tánc”?

Tamara: Nem, szerintem nincs. Ez, amit tanítok, mindenkinek „való”, sokféle mozgás van benne. Azt viszont látom időnként, hogy nagyobb korban vannak kisebb különbségek, mert ezen a sokféleségen belül van olyan mozgástípus, ami jobban leköti a lányokat, és van, ami jobban leköti a fiúkat. A futás, gurulás, gördülés- ezt általában minden fiú élvezi. Talán az oviskorban ez még nem jelentkezik, idősebb korban szoktam látni.

Szerintem ebben benne van egyfajta temperamentumkülönbség, ami nem annyira fiú-lány dolog.

Igen, talán pontosabb úgy fogalmazni hogy alkat kérdése. Nem mindenkire igaz.

Azt amúgy nagyon látom a nagyobbik gyerekemnél, aki ovis, hogy mennyire másra buzdítják a fiúkat, vagy mennyire mást tartanak természetesnek náluk, mint egy lánynál. Tágabbak a határok, belefér több vadulás.

Igen, persze, ilyenkor a környezetük is lecsapódik a gyerekeken. Én egy csomó hatás összegződését látom: alkat, mozgáskészség, miket tanult, mire bíztatják mások, milyen zenét szeret….

Egyébként az a helyzet, hogy itt ezen az órán (6-10 évesek kreatív táncórája) szinte csak lányok vannak. Sokféle korosztályt tanítok, a fiúk csak egész kiskorukban járnak olyasmire, aminek „táncóra” a neve. Bár ez amit én tanítok tényleg nem egy klasszikus kecses illegetős tánc. Iskolás kor után leginkább csak az jár ilyesmire, akit valamilyen szinten hivatásszerűen érdekel a tánc, például középiskolások, akik esetleg táncosok akarnak lenni. De ez talán inkább a szülők hatása, nem  íratnak be ilyesmire egy fiút.

Nagyon számít a megnevezés. Nyáron, amikor egy nyári tábor keretén belül tartottam ugyanezt, csak nem tánc, hanem „mozgás” volt a neve, akkor volt sok iskoláskorú fiú. Ott az volt az érdekes, hogy úgy tűnt, a lányoknak ebben a korban nagyobb az érdeklődésük az „absztrakt” mozgások iránt, a fiúk ugyanazt a feladatot inkább karakterből ragadták meg „karatés” mozgás, „nindzsás” mozgás, például így írtak körül dolgokat. De ugyanazokat a feladatokat lehetett velük csinálni.

Volt egy pár éves együttműködés a MÚ Színház és egy általános iskola között, néhány évig jártam oda „táncot” tanítani, nem rendszeresen, viszont kötelező program volt nekik, egy-egy teljes osztállyal dolgoztam, nem csak azzal, akit beírattak. Ott is az volt a tapasztalatom, hogyha ott vannak a fiúk az órán, ha már eljutnak, akkor velük is lehet ugyanúgy dolgozni.

Törekszel arra hogy a kortárs tánc mozgásvilága megjelenjen az órákon? Ilyen például a föld intenzív használata, földön haladások, gurulások, vagy a térszemlélet, a mozgás teljes terjedelmében való gondolkodás, a törzs egyenrangú használata, nem csak a végtagoké. Vagy egyszerűen az van, hogy neked -pont úgy mint nekem- egyszerűen ez a természetes, ez az „anyanyelved”, az alap mozgásszótárad?

Az van, hogy a gyerekeknél ezek amúgy is természetes mozgások, kúszás, mászás simán belefér, ha nem korlátozzuk őket, hogy „ez nem tánc”. A kortárs táncban ugye bármi tánc, és minden tánc, nincsenek ilyen hierarchikus dolgok, hogy csak a szép lábemelés a tánc, vagy csak a ritmusos lépés a tánc. A kortárs tánc az végül is nem egy nem technika, hanem a testhasználat szabadsága.

Mondasz erre egy példát?

Mondok egyet a mai óráról, amit láttál. Ez a csoport nem kezdő, nagyrészük egy-két éve jár már hozzám, náluk az van, hogy már szöveggel, mesével is tudok irányítani. A tréning részét képezi a konkrét mozgások tanulása, de az óra nagyobb részében nem egy konkrét mozdulatot tanítok, hanem szempontokat adok a test- és térhasználathoz. Ez lehet teljesen hétköznapi, olyan élmények, tapasztalások amivel mindenki találkozhatott már, például a vízben a test ellenállásba ütközik, ezt mindenki tapasztalhatta már a strandon, mozogjunk úgy! Vagy például a kicsik nagyon szeretik az állatok mozgását leutánozni. Ezt az érzetet, élményt felidézzük, és ezzel dolgozunk. Egy-egy kép vagy érzet alapján kitalálnak új mozgásokat.

Ma például ez volt: úgy mozgunk, mint a falevelek,és akkor ők kitalálnak egy absztraktabb mozgást, ami tényleg absztrakt, nem egy pantomimezés. Miután megvan a testi minőség, amit használunk, utána adok hozzá egy formai keretet, amit ők a saját fantáziájuk szerint felhasználhatnak. És nagyon szeretik is az ilyen összerakós, kreatív feladatokat, de a tánckombinációkat is.

Elképesztően érdekes mozdulatok meg mozgásminőségek születnek ilyenkor, amit csak az improvizációval tudunk megteremteni, ezt sosem tudnám nekik utánzással megtanítani: csináld ezt, csináld azt, mozgasd így a karod, közben grimaszolj, közben a lábaddal így…olyan bonyolult dolgokat is mutattak, olyan szép mozgásminőséget, mint egy profi táncos. Az improvizációval komoly mozgástechnikai fejlődés érhető el! Ez nekem nagyon, nagyon érdekes didaktikailag, a tanári módszertan szempontjából.

Az improvizáció is jellegzetes kortárs eszköz a tanításban.

Igen, és nekem ez természetes. Szoktam utánzással is tanítani, de inkább improvizációval. A gyerekek erre általában nyitottak, a felnőttek már nem annyira.

És szokott lenni „előadás”?

Előadás nem, inkább demonstráció, arra volt már sok példa. Nem is a produkció miatt, nem is csinálunk külön kis koreográfiát erre, hanem egyszerűen bemutatjuk az óra anyagát. Szeretik bemutatni a szülőknek, és ezért ezt nem akarom visszafogni, bár egyáltalán nem a produkció meg a színpad a cél.

Járjon-e balettra?

Tetszett?

Megosztom Facebookon
Elküldöm emailben

További cikkek

Női egészség és sport

Szolgálati közlemény

SZOLGÁLATI KÖZLEMÉNY: aug. 31 este 10- től átmenetileg nem lehet bankkártyával fizetni nálunk, egy technikai

Tovább »

Feliratkozom a hírlevélre

Bartha Éva

Gyógytornász-fizioterapeuta MSc, manuálterapeuta
Az Új Szent János kórház vezető gyógytornásza

Évával 2021- ben kezdtük a közös munkát-  túlzás nélkül hiánypótló és egyedülálló az  a hathetes online végezhető gátizomregeneráló program, amit közösen csináltunk! Hatalmas öröm volt rátalálni mert végtelenül rutinos,  és egy rendkívül kedves, közvetlen személyiség. Több mint 2 évtizede foglalkozik a medencefenék izmainak gyengeségéből adódó elváltozások tanulmányozásával, kezelésével. Aktív gyógyornász- a János kórházban találjátok- emellett óraadó tanár, vizsgáztató az egyetemen illetve saját magánrendelést vezet.

Éva azt írja a saját munkájáról: “Számomra a gyógytornász és védőnői diploma kombinációja a lehető legoptimálisabb végzettség a szülészet-nőgyógyászati fizioterápia magas szintű alkalmazásához. (gátizom torna, szétnyílt hasizom, symphyseolysis, kismamatorna stb.) Az egyes kórképek kezelését nem lehet különválasztani egymástól, minden esetben egy előzetes vizsgálat alapján elkészített terv mentén, komplexen kell megoldani a problémákat.

A szülészet – nőgyógyászati fizioterápián és az oktatáson kívül szívesen foglalkozom felnőtt és gyermekkori sérülések utáni rehabilitációval, ortopédiai elváltozások kezelésével. A felnőtt kliensek a traumatológia problémákon kívül főleg gerincpanaszokkal keresnek meg, gyakran fordulnak meg nálam nyaki vagy ágyéki gerincsérv, csigolyacsúszás, kopásos elváltozások okozta fájdalmak miatt.”

BIO

– 2017. Manuálterapeuta – Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
– 2015. Okleveles Fizioterapeuta (MSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 2011. Gyógytornász-fizioterapeuta (BSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 1990. Védőnő – Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

Posztgraduális képzések

– Evidence Based Medicine a medencefenék fizioterápiájában    
– Gátizom tréner
– McKenzie A, B kurzus
– Terrier-féle lágyrész és ízületi mobilizáció
– Kinesiotape kezdő, haladó
– 3D Scoliosis Terápia  I-II.
– Váll workshop (OMT)
– Terhes torna speciális kollégium

Érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Mielőtt elhagynád az oldalt, érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.