fbpx

A hathetes kontroll mítosza

A hathetes kontroll a vízválasztó?

Ez a hathetes kontroll, ez egy nagy vízválasztó, nevezetes esemény, addigra elvileg a testi-lelki sebek beforrnak, a varratokat már rég kivették vagy kihulltak, a babát meg lehet mutatni, a szülés eseményeit meg lehet beszélni az orvossal. 

Viszont az, hogy az orvos a hathetes kontrollon megvizsgált azt mondta, gratulálok (és adott esetben egy boríték is előkerült) , majd hazamentél vidáman, sajnos egyáltalán nem feltétlenül jelenti, hogy minden ok.

 Jó tudni, hogy van két roppant problémás terület, amit a nőgyógyászok általában nem ellenőriznek:

1. az esetlegesen szétnyílt hasizom

Ez a linea alba, a hasad közepén levő kötőszöveti rész, ami a has növekedésével megnyúlik. Ez kis mértékben (2 ujjnyi alatt) ok, ha jobban szétnyílt, az mindenképpen speciális gyakorlatokat igényel.

2. a jól igénybe vett kismedencei izomzat,a gátizmok

A terhesség maga, a hormonváltozás, a hüvelyi szülés mind-mind megterhelik ezt a részt. Ennek sajnos lehetnek megatív következményei is. Minél többször szülsz, illetve minél idősebben, sajnos annál nagyobb valószínűséggel, és természetesen számos egyéb befolyásoló faktor van, mint például a testsúly és a kötőszövet genetikai adottságai.  Következmények lehetnek: inkontinencia, aranyér, különféle szervi süllyedések illetve sérvek: hólyagsérv, végbélsérv.

Sajnos, ha nem tudsz ezekről, akkor ronthatsz is a helyzeten: emeléssel, futással ( !!!!), rosszul végzett gyakorlatokkal. Ennek ellenére, ha nem kérdezel rá kifejezetten, általában nem ellenőrzik a hüvely körüli izmok állapotát. Ráadásul a normál nőgyógyászati vizsgálat közben  például a sérv nagysága nem is feltétlenül látszik.

A hathetes kontroll után mi jöhet még?

De akkor mit lehet tenni?

  • mindenképp kérdezz rá
  •  ne fuss, ne emelj nehezet, ne terpessz a szülés utáni hónapokban
  • csak szakszerűen összeállított, szülés utánra tervezett hasizomgyakorlatokat végezz
  • ellenőrizd a hasizmod

Az igazán szakszerű eljárás pedig, hogy bármilyen gyanú esetén medencefenék-specialista nőgyógyásszal ellenőrizteted a helyzetet, ő tudni fogja van-e szükség további teendőkre.

Szétnyílt hasizom esetére ajánljuk hasfalregeneráló workshopjainkat és gyakorlóóráinkat,   vagy otthoni használatra kidolgozott többlépéses videósorozatunkat.

Személyre szabott intim torna gyakorlatokért pedig írj a gatizomterapia@anyatestprojekt.hu címre.  

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Bartha Éva

Gyógytornász-fizioterapeuta MSc, manuálterapeuta
Az Új Szent János kórház vezető gyógytornásza

Évával 2021- ben kezdtük a közös munkát-  túlzás nélkül hiánypótló és egyedülálló az  a hathetes online végezhető gátizomregeneráló program, amit közösen csináltunk! Hatalmas öröm volt rátalálni mert végtelenül rutinos,  és egy rendkívül kedves, közvetlen személyiség. Több mint 2 évtizede foglalkozik a medencefenék izmainak gyengeségéből adódó elváltozások tanulmányozásával, kezelésével. Aktív gyógyornász- a János kórházban találjátok- emellett óraadó tanár, vizsgáztató az egyetemen illetve saját magánrendelést vezet.

Éva azt írja a saját munkájáról: “Számomra a gyógytornász és védőnői diploma kombinációja a lehető legoptimálisabb végzettség a szülészet-nőgyógyászati fizioterápia magas szintű alkalmazásához. (gátizom torna, szétnyílt hasizom, symphyseolysis, kismamatorna stb.) Az egyes kórképek kezelését nem lehet különválasztani egymástól, minden esetben egy előzetes vizsgálat alapján elkészített terv mentén, komplexen kell megoldani a problémákat.

A szülészet – nőgyógyászati fizioterápián és az oktatáson kívül szívesen foglalkozom felnőtt és gyermekkori sérülések utáni rehabilitációval, ortopédiai elváltozások kezelésével. A felnőtt kliensek a traumatológia problémákon kívül főleg gerincpanaszokkal keresnek meg, gyakran fordulnak meg nálam nyaki vagy ágyéki gerincsérv, csigolyacsúszás, kopásos elváltozások okozta fájdalmak miatt.”

BIO

– 2017. Manuálterapeuta – Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
– 2015. Okleveles Fizioterapeuta (MSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 2011. Gyógytornász-fizioterapeuta (BSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 1990. Védőnő – Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

Posztgraduális képzések

– Evidence Based Medicine a medencefenék fizioterápiájában    
– Gátizom tréner
– McKenzie A, B kurzus
– Terrier-féle lágyrész és ízületi mobilizáció
– Kinesiotape kezdő, haladó
– 3D Scoliosis Terápia  I-II.
– Váll workshop (OMT)
– Terhes torna speciális kollégium

Érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Mielőtt elhagynád az oldalt, érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.