fbpx

Hát, fájással. Hát, fájás nélkül.

Hátfájás

Nem nagyon ismerek olyan frissen szült anyát, akinek ne fájna a háta. Kisgyerekes anyát sem, az idősebbeknek szinte mindig, és ha hozzávesszük az ülőmunkát végzők tömegeit, gyakorlatilag alig párezer ember marad, akinek NEM fáj a háta Magyarországon 🙂 Univerzális problémáról van szó, amit egyirányból gyakorlatilag lehetetlen megoldani: az emberi szervezet, a BIOGÉP egyszerűen nem erre az életre alakult ki az evolúciós százezer évek alatt. Nem arra, hogy előregörnyedve üljünk órákon át, cipővel betonon járjunk, féloldalas táskákat cipelve liften menjünk az elsőre is. Hosszú gondolatkör ez az ember biológiájának alakulásáról, de most nézzük ennek csak egy kisebb szeletét: hátfájás a szülés után.

Konkrétan az én két gyerekemet nézve: az első gyerekem első évében gyakorlatilag folyamatosan fájt a hátam. A második megszületése óta egyáltalán nem fáj.

Különbségek

Boriszkát lelkes elsőgyerekes anyaként egyfolytában hordoztam, saját babakocsink talán másfél éves koráig nem is volt. Egyrészt tomboltak az anyai hormonok: úgy éreztem, még a babakocsiban is TÚL MESSZE lenne tőlem, nem tudnám folyamatosan átölelni és megvédeni BÁRMITŐL az én drága magzatomat. Másrészt némiképp zaklatott idegrendszerű babaként a hordozást nagyon szerette, harmadrészt akkoriban a Gellérthegy aljában laktunk, rendes járda sok helyen nem volt, ellenben mindenhova lépcsők vezettek- praktikusan is sokkal egyszerűbb volt magamra kapni, mint hosszas kerülőutakon lavírozni. Rugalmas kendő, aztán hibrid hordozó, sokáig elöl, aztán hátul, ez volt a menet. Ez eleve jó nagy megterhelés (mindkét gyerekem nőtt, mint a gomba az esőben, és ennek megfelelően hízott is), ráadásul a hordozás még ennél is súlyosabb, ha az ember egy db lakáskulcsnál, egy telefonnál és ezer forintnál többet visz magával: a gyerek mellé cipelheti a cuccokat is (fel a negyedikre, ahol laktunk).

Tudom, hogy az indiánok is, és a kötődés miatt meg még inkább, és a gyerek kapaszkodóreflexe is mutatja hogy hordozásra születtünk, és IMÁDTAM hordozni, meg persze nagyon precízen felkötöttem a nagyon jó kendőket. És közben a hátam majd leszakadt, úgyhogy szép lassan leszűrtem a tanulságokat.

Kulcsár Vajda Enikő - hordozás háton - hátfájás

Tanulság 1

Hét kiló fölött nem szabad elöl hordozni, ez szabály is, mégis rengeteg anyukát látok akár tizenkilós gyerekeket cipelni így. Ennél egyszerűbben nem is lehet előállítani a hátfájást, ha az a cél 🙂 Tudom, hogy így könnyebb megigazítani a félrecsúszott sapkáját, betakarni a fejét ha alszik, és egyáltalán, észrevenni ha alszik 🙂 De sajnos a fizika attól még fizika marad.

A hátnak ez nagy súlynál maga a borzalom, még súlyosabb a helyzet a gátizmoknál – azokat is, mint minden cipelés, emelés, egyáltalán minden függőleges helyzetben végzett terhelés, nagyon megterheli.

Úgyhogy a második gyerekemnek pár hét után vettünk egy szuper babakocsit, travel systemes és könnyű mint az álom, atyaég, ez mekkora találmány! Tolni lehet, és mg a cuccokat is gyömöszölni, leülni egy székre nyugiban és inni egy kávát, ha elaludt! Nekem ez új most.

Csak napi pár percet hordtam elől, kivártam amíg hátra lehet kötni (azaz tartja a fejét), akkor kezdtem el többet magamon vinni.

Tanulság 2

Szoptatás közben ne görnyedj előre, ha megoldható!

A másik súlyos csapás a hátamra a szoptatás volt. Remekül tudtam a síró gyerek szájába betuszkolni a mellemet 5 mp-es  részidővel. Aztán a következő félórában maradhattam a lehetetlen helyzetben, félkönyéken támaszkodva, előregörnyedve. Most először ÉN helyezkedek el, hátradőlve, könyök alá párnát igazítva. És ameddig csak lehetett, fekve szoptattam -ennek valami matematikai összefüggése lehet, hogy a gyerek fejnagysága meddig aránylik úgy a mellhez, hogy ez kényelmesen megoldható, tudom, hogy egy idő után már valahogy nehezen megy.

Tanulság 3

-na, ez a legegyszerűbb része talán. Mozogj! amint csak van rá időd, energiád, fizikai lehetőséged. Nézd meg a videókat, csináld rendszeresen , tele vannak erre kitalált gyakorlatokkal. A meggörbült hátat meg kell nyújtani, a gyenge hátizmokat meg kell erősíteni, magától nem fog kinőni az izom, úgyhogy hajrá. Saját tapasztalataim alapján kidolgoztam egy hasznos programot, ami ezen is segít, nézd meg ITT!

+1 Ezen felül az olyan klasszikusok is, mint az úszás és a masszőr is sokat segítenek. Ezzel szerencsém volt. Az uszoda kb 2 percre van a lakásunktól, benne a nem annyira ügyes, de bejelentés nélkül is fogadni kész masszőrrel- vészhelyzetben aranyat ér. Megpróbálom havonta egyszer beiktatni. Gyakorlatilag ez sosem jön össze. Úszni még csak eljutok hetente, a masszőrhöz 2-3 havonta, és akkor utána olyan jó, hogy megfogadom, hogy ezentúl járok rendszeresen, mint a kisangyal.

ajánlott videó: 10 perces hátfájás elleni gyakorlatsor: IDE KATTINTS

++1  Nézd meg a trükköt, hogy a hosszas előredőlős szenvedés helyett milyen egyszerű mozdulatot találtam ki a gyerek háti hordozóba rakására. IDE KATTINTS

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Bartha Éva

Gyógytornász-fizioterapeuta MSc, manuálterapeuta
Az Új Szent János kórház vezető gyógytornásza

Évával 2021- ben kezdtük a közös munkát-  túlzás nélkül hiánypótló és egyedülálló az  a hathetes online végezhető gátizomregeneráló program, amit közösen csináltunk! Hatalmas öröm volt rátalálni mert végtelenül rutinos,  és egy rendkívül kedves, közvetlen személyiség. Több mint 2 évtizede foglalkozik a medencefenék izmainak gyengeségéből adódó elváltozások tanulmányozásával, kezelésével. Aktív gyógyornász- a János kórházban találjátok- emellett óraadó tanár, vizsgáztató az egyetemen illetve saját magánrendelést vezet.

Éva azt írja a saját munkájáról: “Számomra a gyógytornász és védőnői diploma kombinációja a lehető legoptimálisabb végzettség a szülészet-nőgyógyászati fizioterápia magas szintű alkalmazásához. (gátizom torna, szétnyílt hasizom, symphyseolysis, kismamatorna stb.) Az egyes kórképek kezelését nem lehet különválasztani egymástól, minden esetben egy előzetes vizsgálat alapján elkészített terv mentén, komplexen kell megoldani a problémákat.

A szülészet – nőgyógyászati fizioterápián és az oktatáson kívül szívesen foglalkozom felnőtt és gyermekkori sérülések utáni rehabilitációval, ortopédiai elváltozások kezelésével. A felnőtt kliensek a traumatológia problémákon kívül főleg gerincpanaszokkal keresnek meg, gyakran fordulnak meg nálam nyaki vagy ágyéki gerincsérv, csigolyacsúszás, kopásos elváltozások okozta fájdalmak miatt.”

BIO

– 2017. Manuálterapeuta – Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
– 2015. Okleveles Fizioterapeuta (MSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 2011. Gyógytornász-fizioterapeuta (BSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 1990. Védőnő – Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

Posztgraduális képzések

– Evidence Based Medicine a medencefenék fizioterápiájában    
– Gátizom tréner
– McKenzie A, B kurzus
– Terrier-féle lágyrész és ízületi mobilizáció
– Kinesiotape kezdő, haladó
– 3D Scoliosis Terápia  I-II.
– Váll workshop (OMT)
– Terhes torna speciális kollégium

Érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Mielőtt elhagynád az oldalt, érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.