fbpx

Gyakorlati tanácsok a stria ellen – szakszerűen, a kozmetikustól

Stria avagy tágulási csík

STRIA-nem kedvelt jelenség, én valahogy  idegenkedem a hangzásától, legyen inkább stretch mark, ahogy az angol mondja, vagyis tágulási csík.

Nagyon sokan kérdeztetek róla- megkérdeztünk a legkorszerűbb ismeretekről és szakembert. Mi ez és mit tehetsz ellene?

Kocsmáros Gabi slow kozmetikus és hatóanyagszakértő tanácsait olvashatjátok az alábbiakban.

Stira avagy tágulási csík

Érdemes-e magunkat mandulaolajjal kenegetni, avagy szakszerűen a striákról

A striákról a legváltozatosabb információkat olvashatjuk. Állítólag nem is érdemes kenni, de ha igen, akkor csak nagyon drága termékek segíthetnek igazán. Mások szerint minden erőfeszítés fölösleges, a striák alkatilag meghatározottak, és úgysem tehetünk ellenük semmit. Annyit azért talán mégis, hogy megértjük a csíkok létrejöttének az élettani okait.

A gyenge kötőszövet lehet öröklött tényező. Ha a családban minden nőnek voltak striái a terhessége során, akkor nekünk is nagyobb rá az esélyünk. Mivel azonban magunk mellé nem állíthatunk kontrollcsoportot, utólag nem fog kiderülni, mi lett volna, ha… Ezért érdemes segíteni a testünket, és megtenni érte mindent, amit csak lehetséges.

Először egy kis anatómia:

Az emberi bőr három rétegből épül fel: a hámból (felső), az irhából (középső), és a bőraljából (alsó réteg).

A stria a középső rétegben, az irhában jön létre, gyakorlatilag egy “bőr alatti sebet”, egy szöveti repedést jelent, amely a bőrszövet ellenállóképességének hiányából fakad, és előre meghatározott hasadási vonalak mentén történik. Ami kívülről látható, az a repedések felett megnyúlt, és sorvadttá vált hámréteg.

A bőrünk ellenállóképességéért az irhában található kollagénrostok a felelősek. Az irha 90%-át adó kollagén egy olyan fehérje, amelyet a szervezetünk magától termel. A kor előrehaladtával a kollagénrostok egyre merevebbé válnak, és a szervezet is egyre kevesebb kollagént termel, így a minél későbbi gyerekvállalás mindenképpen növeli a striák kialakulásának az esélyét.

A kollagén felépítésében 30 féle aminosav vesz részt, de ezek csak C-vitamin jelenlétében képesek fehérjévé szerveződni, és így létrehozni a kollagént.

Hogyan serkenthetjük a kollagéntermelést?

Esszenciális aminosavakat tartalmazó élelmiszerek fogyasztásával. Minden esszenciális aminosavat az elsőrendű, vagyis állati eredetű fehérjék tartalmaznak. A növényi eredetű fehérjékben egyes esszenciális aminosavak nem találhatók meg, így azokat elsőrendű fehérjékkel vagy több másodrendűvel (növényi eredetűvel) kombinálva érdemes fogyasztani.

Ajánlott mindezt kiegészíteni C-vitaminnal, hogy a fehérjeszintézis létre tudjon jönni. A C-vitamin forrásunk legyen inkább este langyos vízbe áztatott csipkebogyótea, amit reggel leszűrünk, és ezzel indítjuk a napot.

Véleményem szerint érdemes gondot fordítani a prevencióra, hiszen a vitaminok és más, számunkra hasznos anyagok a bőrön át is felszívódhatnak, és segíthetik a kollagén képződését, ezzel pedig hozzájárulnak a bőr rugalmasságának, terhelhetőségének növeléséhez. Ilyen anyagok lehetnek a magas A- és E-vitamint tartalmú olajok.

Gyakorlati tanácsok:

10 ml vadrózsaolajat egy 100 ml-es fertőtlenített flakonba töltünk, és kiegészítjük 90-95 ml magas E-vitamintartalmú olajjal, például argánnal, sárgabarackmaggal vagy édesmandulával. A olajokat soha nem száraz bőrre kenjük, hanem mindig fürdés után, a még nedves bőrbe masszírozzuk, így fel tud szívódni, és nem lesz zsíros érzetünk tőle. Ebből az olajkeverékből naponta egy evőkanállal érdemes fogyasztani is, így az értékes zsírsavak és a zsírkísérő anyagaik belsőleg is felszívódhatnak.

Mondanom sem kell, hogy olajokból is ajánlott vegyszermentes gazdálkodásból származót választani.

Tudni kell, hogy csak a hidegen sajtolt olajok tartalmaznak vitaminokat. Hagyatkozzunk nyugodtan a szimatunkra, a hidegen sajtolt olajok a növény illatával bírnak, így ha beleszagolva nem érzünk semmit, mindenképpen érdemes az olaj minőségét illetően kételkedni.

Kocsmáros Gabi, slow kozmetikus és hatóanyag-szakértő

Fleur de lin Slow Cosmetics

http://www.fleurdelin.hu

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Bartha Éva

Gyógytornász-fizioterapeuta MSc, manuálterapeuta
Az Új Szent János kórház vezető gyógytornásza

Évával 2021- ben kezdtük a közös munkát-  túlzás nélkül hiánypótló és egyedülálló az  a hathetes online végezhető gátizomregeneráló program, amit közösen csináltunk! Hatalmas öröm volt rátalálni mert végtelenül rutinos,  és egy rendkívül kedves, közvetlen személyiség. Több mint 2 évtizede foglalkozik a medencefenék izmainak gyengeségéből adódó elváltozások tanulmányozásával, kezelésével. Aktív gyógyornász- a János kórházban találjátok- emellett óraadó tanár, vizsgáztató az egyetemen illetve saját magánrendelést vezet.

Éva azt írja a saját munkájáról: “Számomra a gyógytornász és védőnői diploma kombinációja a lehető legoptimálisabb végzettség a szülészet-nőgyógyászati fizioterápia magas szintű alkalmazásához. (gátizom torna, szétnyílt hasizom, symphyseolysis, kismamatorna stb.) Az egyes kórképek kezelését nem lehet különválasztani egymástól, minden esetben egy előzetes vizsgálat alapján elkészített terv mentén, komplexen kell megoldani a problémákat.

A szülészet – nőgyógyászati fizioterápián és az oktatáson kívül szívesen foglalkozom felnőtt és gyermekkori sérülések utáni rehabilitációval, ortopédiai elváltozások kezelésével. A felnőtt kliensek a traumatológia problémákon kívül főleg gerincpanaszokkal keresnek meg, gyakran fordulnak meg nálam nyaki vagy ágyéki gerincsérv, csigolyacsúszás, kopásos elváltozások okozta fájdalmak miatt.”

BIO

– 2017. Manuálterapeuta – Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
– 2015. Okleveles Fizioterapeuta (MSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 2011. Gyógytornász-fizioterapeuta (BSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 1990. Védőnő – Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

Posztgraduális képzések

– Evidence Based Medicine a medencefenék fizioterápiájában    
– Gátizom tréner
– McKenzie A, B kurzus
– Terrier-féle lágyrész és ízületi mobilizáció
– Kinesiotape kezdő, haladó
– 3D Scoliosis Terápia  I-II.
– Váll workshop (OMT)
– Terhes torna speciális kollégium

Érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Mielőtt elhagynád az oldalt, érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.