fbpx

Gátizom, inkontinencia, sportolás

GÁTIZOM, INKONTINENCIA, SPORTOLÁS

KISOKOS 1

Hogyan lehet sportolni inkontinecia/más kismedencei probléma esetén? Mire figyelj- szülés előtt és szülés után?Hogyan védd sportolás közben a női szervek egészségét?

Nagyon sokakat érint, mégis sokszor tabutéma: kismedencei problémák szülés után. Ez leggyakrabban a kismedencei izmok gyengeségéből vagy nem megfelelő működéséből fakadó inkontinenciát jelenti, de számos egyéb probléma is lehetséges- a túl tónusos, ellazulásra képtelen izomzat is működési zavarokat okozhat.
(Ezek diagnosztizálása és kezelése orvos és erre a területre specializálódott gyógytornász feladata).

Szülés után a nők harmada ( más adatok szerint fele) tapasztal problémákat, ezek az életkorral és a többszörös szüléssel általában súlyosbodnak. Ha sportolás közben nem vesszük ezeket figyelembe, sokat ronthatunk a helyzeten.

Mire érdemes figyelni?

  1. Nem szabad siettetni a szülés utáni visszatérést a futáshoz vagy más, nagy rázkódással, ugrálással járó sportokhoz. Érdemes minimum 4-6 hónapot várni ezzel, valamint a futás megkezdése előtt  megerősíteni a kismedencei izmokat és a törzs tartóizmait.
  2. Haspréssel vagy más nagy erőkifejtéssel végzett mozgásoknál figyelni kell a teljes törzsizomzat tudatos használatára- ideértve a gátizomzatot is, amivel alulról “megtámasztjuk” a hasüreget.
  3. Emellett a megfelelő légzéstechnikával sokat segíthetünk, különösen a nagy erőkifejtéssel járó mozdulatoknál.A légzés, a has izmai és a kismedence szinkronban tud hatásosan dolgozni és így tudja jól ellátni a funkcióját- mindhárom területtel foglalkozni kell.
  4. Fontos figyelni a testtartásra- a nem megfelelő tartás túl nagy terhet jelent a kismedencének.

Hogyan használd a teljes tüdőkapacitásodat? Mikor lélegezz be/ ki , ha segíteni akarod a mozgást? Mi a klasszikus Kegel-gyakorlat, ami segíthet az erősödésben? Milyen sportokat érdemes egy ideig inkább kerülni? Hogyan sportolj a menstruáció alatt? Miben segíthet a jóga? Hova fordulj probléma esetén?- többek között erről lesz szó az új workshopunkon: GÁTIZOM ÉS SPORT

A workshopot vezeti: Kulcsár Vajda Enikő táncművész, edző, gerincjóga-oktató, posztnatális edző PFA

A workshopok időpontjáról az aktuális rovatban és ITT tudsz tájákozódni.

Jelenkezés: workshop@anyatestprojekt.hu

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Bartha Éva

Gyógytornász-fizioterapeuta MSc, manuálterapeuta
Az Új Szent János kórház vezető gyógytornásza

Évával 2021- ben kezdtük a közös munkát-  túlzás nélkül hiánypótló és egyedülálló az  a hathetes online végezhető gátizomregeneráló program, amit közösen csináltunk! Hatalmas öröm volt rátalálni mert végtelenül rutinos,  és egy rendkívül kedves, közvetlen személyiség. Több mint 2 évtizede foglalkozik a medencefenék izmainak gyengeségéből adódó elváltozások tanulmányozásával, kezelésével. Aktív gyógyornász- a János kórházban találjátok- emellett óraadó tanár, vizsgáztató az egyetemen illetve saját magánrendelést vezet.

Éva azt írja a saját munkájáról: “Számomra a gyógytornász és védőnői diploma kombinációja a lehető legoptimálisabb végzettség a szülészet-nőgyógyászati fizioterápia magas szintű alkalmazásához. (gátizom torna, szétnyílt hasizom, symphyseolysis, kismamatorna stb.) Az egyes kórképek kezelését nem lehet különválasztani egymástól, minden esetben egy előzetes vizsgálat alapján elkészített terv mentén, komplexen kell megoldani a problémákat.

A szülészet – nőgyógyászati fizioterápián és az oktatáson kívül szívesen foglalkozom felnőtt és gyermekkori sérülések utáni rehabilitációval, ortopédiai elváltozások kezelésével. A felnőtt kliensek a traumatológia problémákon kívül főleg gerincpanaszokkal keresnek meg, gyakran fordulnak meg nálam nyaki vagy ágyéki gerincsérv, csigolyacsúszás, kopásos elváltozások okozta fájdalmak miatt.”

BIO

– 2017. Manuálterapeuta – Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
– 2015. Okleveles Fizioterapeuta (MSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 2011. Gyógytornász-fizioterapeuta (BSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 1990. Védőnő – Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

Posztgraduális képzések

– Evidence Based Medicine a medencefenék fizioterápiájában    
– Gátizom tréner
– McKenzie A, B kurzus
– Terrier-féle lágyrész és ízületi mobilizáció
– Kinesiotape kezdő, haladó
– 3D Scoliosis Terápia  I-II.
– Váll workshop (OMT)
– Terhes torna speciális kollégium

Érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Mielőtt elhagynád az oldalt, érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.