fbpx

A szétnyílt hasizom nem jelenti azt, hogy szétszakadt a hasad!

Szétszakadt? -ezt kérdezte valaki a múltkor rémülten tőlem, merthogy hallott a szétnyílt hasizomról (rectus diastasis) és olyan ijesztő neve van. De nem, szakadás nincs, VISZONT ez a jelenség egyértelmű jele annak, hogy a tested központja meggyengült. 

A hasfal általában is egy problémás terület -hogy miért, és mit tegyünk vele, arról a Helló Hasizom! – workshopon részletesen beszélek anatómiai szempontból. Ráadásul a terhességgel járó hormonális és statikai változások, valamint az szülés utáni életmód (állandó emelgetés, hajolgatás, gyerek féloldalas tartása) sokféle szempontból romthat a törzsizmok, a hasfal állapotán. Ennek jelei gyakran láthatóak is, és derék-és egyéb fájdalom formájában is jelt adnak magukról.

A jó hír viszont az, hogy ugyan szisztematikus munkát igényel, de egyértelműen regenerálható a  szétnyílt hasizom (rectus diastasis).

anyatestprojekt anyatest projekt szétnyílt hasizom hasizom gyakorlatok has edzés otthoni edzés kismama torna ideális testsúly szülés utáni torna gátizom

A “szétnyílt hasizom” nem szétnyílik vagy szétszakad, hanem egészen pontosan fogalmazva megnyúlik az izmok találkozásánál lévő kötőszövetm (linea alba), ami a jobb- és baloldalt lefutó egyenes hasizmokat köti össze. A kötőszövet gyengébb, mint az izom, a terjedő pocaknak pedig el kell férnie: ahogy te is
kigombolod a növekvő hason a ruhát, úgy a természet is “kigombolja” ezt a területet. Ez a kötőszöveti megnyúlás. Sajnos a “visszagombolás” nem egy egylépéses folyamat, bár sokaknál
automatikusan, magától megtörténik. Célszerű azonban ezt minél hamarabb, minél szakszerűbben csinálni.

A rossz próbálkozások, például a helytelen gyakorlatok, vagy a helyes gyakorlatok pontatlan végrehajtása, és az egyszerű napi LÉTÜNK (a fent emlegetett emelgetés, hajolgatás) sokszor csak rontanak a helyzeten.
Hozzá kell tenni, hogy a gyenge hasizmok (még akkor is, ha nincsenek vészesen megnyúlva) az anatómiai összefüggések miatt további problémákat okozhatnak: inkontinencia, sérvek (köldöksérv, hólyagsérv, ), sűllyedések (hólyag, végbél, méh), állandó derékfájás.

Ugye nem is feltétlenül gondolnád, hogy  az akaratlan vizeletcsepegésnek köze lehet a gyenge hasizmokhoz és a rossz tartáshoz? Pedig ez a helyzet.

Az ijesztő részek után a jó hír: az izmok tónusa jól fokozható, és ezáltal a probléma viszonylag gyorsan tud javulni: megfelelő gyakorlás esetén 6-8 hét alatt jelentős fejlődés érhető el. Emellett a megfelelő légzéstechnika, és a jó tartás is elengedhetetlen a sikerhez, ezekkel szintén kell foglalkozni. Fontos viszont, hogy megfelelő gyakorlatokat csinálj, olyanokat pedig, amelyek túl nagy nyomást helyeznek erre a területre, ne végezz. Képzettebb szakemberek már szokták tudni, hogy a felülést és a hasprést kerülni érdemes, de vannak más mozdulatok is, amelyek ártanak ilyenkor.

Keress megfelelő, megbízható programot!- mi egy otthoni videósorozattal vagy egy teljes, komplex szülés utáni online regeneráló programmal, a Hurrá, szültem!-el tudunk ebben segíteni!

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Bartha Éva

Gyógytornász-fizioterapeuta MSc, manuálterapeuta
Az Új Szent János kórház vezető gyógytornásza

Évával 2021- ben kezdtük a közös munkát-  túlzás nélkül hiánypótló és egyedülálló az  a hathetes online végezhető gátizomregeneráló program, amit közösen csináltunk! Hatalmas öröm volt rátalálni mert végtelenül rutinos,  és egy rendkívül kedves, közvetlen személyiség. Több mint 2 évtizede foglalkozik a medencefenék izmainak gyengeségéből adódó elváltozások tanulmányozásával, kezelésével. Aktív gyógyornász- a János kórházban találjátok- emellett óraadó tanár, vizsgáztató az egyetemen illetve saját magánrendelést vezet.

Éva azt írja a saját munkájáról: “Számomra a gyógytornász és védőnői diploma kombinációja a lehető legoptimálisabb végzettség a szülészet-nőgyógyászati fizioterápia magas szintű alkalmazásához. (gátizom torna, szétnyílt hasizom, symphyseolysis, kismamatorna stb.) Az egyes kórképek kezelését nem lehet különválasztani egymástól, minden esetben egy előzetes vizsgálat alapján elkészített terv mentén, komplexen kell megoldani a problémákat.

A szülészet – nőgyógyászati fizioterápián és az oktatáson kívül szívesen foglalkozom felnőtt és gyermekkori sérülések utáni rehabilitációval, ortopédiai elváltozások kezelésével. A felnőtt kliensek a traumatológia problémákon kívül főleg gerincpanaszokkal keresnek meg, gyakran fordulnak meg nálam nyaki vagy ágyéki gerincsérv, csigolyacsúszás, kopásos elváltozások okozta fájdalmak miatt.”

BIO

– 2017. Manuálterapeuta – Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
– 2015. Okleveles Fizioterapeuta (MSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 2011. Gyógytornász-fizioterapeuta (BSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 1990. Védőnő – Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

Posztgraduális képzések

– Evidence Based Medicine a medencefenék fizioterápiájában    
– Gátizom tréner
– McKenzie A, B kurzus
– Terrier-féle lágyrész és ízületi mobilizáció
– Kinesiotape kezdő, haladó
– 3D Scoliosis Terápia  I-II.
– Váll workshop (OMT)
– Terhes torna speciális kollégium

Érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Mielőtt elhagynád az oldalt, érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.