A szétnyílt hasizom nem jelenti azt, hogy szétszakadt a hasad!

Szétszakadt? -ezt kérdezte valaki a múltkor rémülten tőlem, merthogy hallott a szétnyílt hasizomról (rectus diastasis) és olyan ijesztő neve van. De nem, szakadás nincs, VISZONT ez a jelenség egyértelmű jele annak, hogy a tested központja meggyengült. 

A hasfal általában is egy problémás terület -hogy miért, és mit tegyünk vele, arról a Helló Hasizom! – workshopon részletesen beszélek anatómiai szempontból. Ráadásul a terhességgel járó hormonális és statikai változások, valamint az szülés utáni életmód (állandó emelgetés, hajolgatás, gyerek féloldalas tartása) sokféle szempontból romthat a törzsizmok, a hasfal állapotán. Ennek jelei gyakran láthatóak is, és derék-és egyéb fájdalom formájában is jelt adnak magukról.

A jó hír viszont az, hogy ugyan szisztematikus munkát igényel, de egyértelműen regenerálható a  szétnyílt hasizom (rectus diastasis).

anyatestprojekt anyatest projekt szétnyílt hasizom hasizom gyakorlatok has edzés otthoni edzés kismama torna ideális testsúly szülés utáni torna gátizom

A “szétnyílt hasizom” nem szétnyílik vagy szétszakad, hanem egészen pontosan fogalmazva megnyúlik az izmok találkozásánál lévő kötőszövetm (linea alba), ami a jobb- és baloldalt lefutó egyenes hasizmokat köti össze. A kötőszövet gyengébb, mint az izom, a terjedő pocaknak pedig el kell férnie: ahogy te is
kigombolod a növekvő hason a ruhát, úgy a természet is “kigombolja” ezt a területet. Ez a kötőszöveti megnyúlás. Sajnos a “visszagombolás” nem egy egylépéses folyamat, bár sokaknál
automatikusan, magától megtörténik. Célszerű azonban ezt minél hamarabb, minél szakszerűbben csinálni.

A rossz próbálkozások, például a helytelen gyakorlatok, vagy a helyes gyakorlatok pontatlan végrehajtása, és az egyszerű napi LÉTÜNK (a fent emlegetett emelgetés, hajolgatás) sokszor csak rontanak a helyzeten.
Hozzá kell tenni, hogy a gyenge hasizmok (még akkor is, ha nincsenek vészesen megnyúlva) az anatómiai összefüggések miatt további problémákat okozhatnak: inkontinencia, sérvek (köldöksérv, hólyagsérv, ), sűllyedések (hólyag, végbél, méh), állandó derékfájás.

Ugye nem is feltétlenül gondolnád, hogy  az akaratlan vizeletcsepegésnek köze lehet a gyenge hasizmokhoz és a rossz tartáshoz? Pedig ez a helyzet.

Az ijesztő részek után a jó hír: az izmok tónusa jól fokozható, és ezáltal a probléma viszonylag gyorsan tud javulni: megfelelő gyakorlás esetén 6-8 hét alatt jelentős fejlődés érhető el. Emellett a megfelelő légzéstechnika, és a jó tartás is elengedhetetlen a sikerhez, ezekkel szintén kell foglalkozni. Fontos viszont, hogy megfelelő gyakorlatokat csinálj, olyanokat pedig, amelyek túl nagy nyomást helyeznek erre a területre, ne végezz. Képzettebb szakemberek már szokták tudni, hogy a felülést és a hasprést kerülni érdemes, de vannak más mozdulatok is, amelyek ártanak ilyenkor.

Keress megfelelő, megbízható programot!- mi egy workshoppal, egy otthoni videósorozattal vagy egy teljes, komplex szülés utáni online regeneráló programmal, a Hurrá, szültem!-el tudunk ebben segíteni! Kattintsd IDE a részletekért.

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.