fbpx

A fitneszanyuka is anyuka és neki is szétnyílik a hasizma – szakértettem a vous.hu-n

Szétnyílt hasizom- rectus diastasis

Remélem, hogy nem csak én érzem így, de a szétnyílt hasizom tényleg kezd bekerülni a köztudatba, mint a terhesség egyik nagyon gyakori következménye, amivel szülés után foglalkozni kell.

Nagyon fontosnak tartom és mindenhol elmondom, hogy ez alapvetően nem esztétikai kérdés, hanem a testünk funkciójáról szól, hogy az izmok újra el tudják látni a szerepüket. A bikini is szebben áll egy lapos, izmos hason, de ez tényleg csak másodlagos, kellemes következménye a hasizom regenerációjának.

De mi is ez?

A hasizmok találkozásánál levő linea alba nevű kötőszövetes vonal, ami a köldök vonalában lefelé-fölfelé található, megnyúlik, hogy így adjon helyet a növekvő méhnek. A friss kutatások  szerint gyakorlatilag mindenkinek van a terhesség harmadik trimeszterében. A gond az, ha nem megfelelően regenerálódik ez az állapot, és szülés után 1 évvel még mindig fennáll. ( egy év az átlagos spontán regeneráció becsült ideje). Ilyenkor nem csak a kötőszöveti megnyúlás a gond, hanem az, hogy sérül  a törzsizomzat funkciója, és a nem tud a feladatát ellátni: a hasűri nyomás biztosítását, a stabilitást fenntartását.

És hogy lehet-e edzeni ilyenkor? Nemhogy lehet, kell is!

Azoknál az anyukáknál ugyanis, akiknél a szülés után nyolc héttel még jól érezhető a hasizmok, vagyis pontosabban a „kockák”, az egyenes hasizom szétválása, már célzottan érdemes ezen dolgozni. A gyakorlatok célja tehát nem csak a „szépség” és a látszatra lapos has, hanem a hasfal funkciójának a helyreállítása.: hogy megint feszesen, izmokból képzett fűzőként tartsa a hasi szerveinket. Szerencsére erre már többféle gyakorlatsor is elérhető. Ajánlom például az általam kidolgozott módszert is, ami a légzést, a hasizmokat és a gátizomzatot együtt veszi figyelembe.

https://anyatestprojekt.hu/termek/szetnyilt-hasizom-gyakorlatok/

A cikket a vous. hu felkérésére írtam, a folytatását itt olvashatod:

http://www.vous.hu/hir/20180606-sokkolta-a-netet-a-szetnyilt-hasizommal-edzo-fitneszguru-de-mit-mond-a-szakerto

Tetszett?

Megosztás itt: facebook
Megosztom Facebookon
Megosztás itt: email
Elküldöm emailben

További cikkek

Feliratkozom a hírlevélre

Bartha Éva

Gyógytornász-fizioterapeuta MSc, manuálterapeuta
Az Új Szent János kórház vezető gyógytornásza

Évával 2021- ben kezdtük a közös munkát-  túlzás nélkül hiánypótló és egyedülálló az  a hathetes online végezhető gátizomregeneráló program, amit közösen csináltunk! Hatalmas öröm volt rátalálni mert végtelenül rutinos,  és egy rendkívül kedves, közvetlen személyiség. Több mint 2 évtizede foglalkozik a medencefenék izmainak gyengeségéből adódó elváltozások tanulmányozásával, kezelésével. Aktív gyógyornász- a János kórházban találjátok- emellett óraadó tanár, vizsgáztató az egyetemen illetve saját magánrendelést vezet.

Éva azt írja a saját munkájáról: “Számomra a gyógytornász és védőnői diploma kombinációja a lehető legoptimálisabb végzettség a szülészet-nőgyógyászati fizioterápia magas szintű alkalmazásához. (gátizom torna, szétnyílt hasizom, symphyseolysis, kismamatorna stb.) Az egyes kórképek kezelését nem lehet különválasztani egymástól, minden esetben egy előzetes vizsgálat alapján elkészített terv mentén, komplexen kell megoldani a problémákat.

A szülészet – nőgyógyászati fizioterápián és az oktatáson kívül szívesen foglalkozom felnőtt és gyermekkori sérülések utáni rehabilitációval, ortopédiai elváltozások kezelésével. A felnőtt kliensek a traumatológia problémákon kívül főleg gerincpanaszokkal keresnek meg, gyakran fordulnak meg nálam nyaki vagy ágyéki gerincsérv, csigolyacsúszás, kopásos elváltozások okozta fájdalmak miatt.”

BIO

– 2017. Manuálterapeuta – Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar
– 2015. Okleveles Fizioterapeuta (MSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 2011. Gyógytornász-fizioterapeuta (BSc) – Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kar
– 1990. Védőnő – Orvostovábbképző Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar

Posztgraduális képzések

– Evidence Based Medicine a medencefenék fizioterápiájában    
– Gátizom tréner
– McKenzie A, B kurzus
– Terrier-féle lágyrész és ízületi mobilizáció
– Kinesiotape kezdő, haladó
– 3D Scoliosis Terápia  I-II.
– Váll workshop (OMT)
– Terhes torna speciális kollégium

Érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Mielőtt elhagynád az oldalt, érdemes feliratkozni a hírlevelünkre:
SEMMI extra zaj, csak havi 1-2 értesítés az új programokról, ingyenes tartalmakról vagy az early bird árról, akciókról. Win-win.

Tóth Tímea

TÓTH TÍMEA

Timi egy csodásan mozgó, remek hangú oktató, aki a hatha- és gerincjógában, valamint a táncban is otthonosan mozog. Jelenleg kortárs táncot tanít a Műhely Alapítványnál, a Jurányi Házban és a Trafó Stúdióban, valamint a Mandala Jógastúdiókban tart hatha-, gerincjóga- és flow jóga órákat. 

BIO

  • Táncos és próbavezető, modern tánc szakirány (Magyar Táncművészeti Főiskola)
  • Sportoktató OKJ 5181303
  • Jóga mozgásterapeuta
  • Ashtanga jóga oktató RYT200
  • Gerincjóga oktató RYT200
  • Hatha jóga oktató RYT200 (Mandala Jógastúdiók)

MINI INTERJÚ

Jelenleg mennyit mozogsz?

Igyekszem napi szinten mozogni, ezeknek egy része ugye az óratartás, másik része pedig a saját gyakorlásom. Attól függően, hogy mire van időm, vagy hogy hogy érzem magam éppen, ez lehet jóga, tánc, erősítő edzés vagy éppen gyógytorna. 

Mit tanácsolsz annak, aki nem talál időt a mozgásra?
Kezdje “kicsiben” 🙂 Rövidebb időtartamban, olyan mozgásformát válasszon, ami örömet ad, feltölt. Eleinte ez lehet 15-20 perc is akár, és ha ez rendszeressé tud válni, az már remek. Nagyon szuper online edzéseket, jógaórákat lehet találni a neten, amik bármikor elérhetőek, és gyakran rövidebbek is, hogy könnyebben beilleszthetőek legyenek a napirendbe. 

Mi a kedvenc motivációs idézeted?
“A változás örök” – most éppen ez 🙂

Mi jut eszedbe a szóról, hogy jóga?

Tudatosság, belső csend, megérkezés.